Кога и как ще ми плати застрахователя?
От началото на тази година с новия Застрахователен кодекс настъпиха промени и в сроковете за изплащане на обезщетения. Въведоха се и по-ясни условия за документиране на заведените претенции. Така ако се стигне до оспорване на обезщетението или отказа от такова, и клиентът, и застрахователната компания ще имат доказателства пред съда.
На първо място – след като се случи събитие,
застрахованият трябва да съобщи на застрахователя и да заведе претенция.
Сроковете за съобщаване и начинът на завеждане са описани в застрахователния договор.
Препоръката ни е при всички случаи да се обадите на застрахователя възможно най-скоро след инцидента. Ако сте сключили полицата през брокер, потърсете него. Добрите посредници предлагат не само продажба на застраховки, а и помощ при уреждане на претенции, а понякога вършат цялата работа вместо вас.
Още – научете тук: https://24ins.bg/shteta
Претенциите – само писмено
Според новия кодекс, ако искате обезщетение, трябва писмено да отправите претенцията си към застрахователя. Ако става въпрос за претенции по „Гражданска отговорност“ на автомобили, към претенцията представяте и
документите, с които разполагате. За имуществени може да ви поискат
касови бележки или фактури,
документ за собственост на имота, а за животозастраховки –
медицински диагнози, болнични и т.н.
Важно е да знаете, че имате право да се обърнете към съда, ако застрахователят откаже да ви плати или ако не сте съгласни с размера на обезщетението. При завеждането на претенция е задължително да предоставите и банкова сметка, по която да се преведат парите.
След като подадете заявлението, застрахователната компания трябва да регистрира датата на претенцията и на всеки документ, получен след това. Ако сте пострадали при катастрофа по вина на друг шофьор, ще ви съобщят какви документи и доказателства трябва да предоставите.
До 45 дни след като заведете претенция – независимо дали сте пострадал от катастрофа или сте страна по договор, застрахователят може да ви поиска допълнителни доказателства. Условието е те да имат съществено значение за решението дали да се плати и колко, и да няма законови пречки да се снабдите с тях. Например – застрахователят не може да изисква информация, която няма как да имате, защото е лична. Компанията НЕ може да иска допълнителни документи и доказателства само с цел да забави плащането.
„Гражданска отговорност“
По „Гражданска отговорност“ срокът за окончателен отговор от застрахователя е три месеца след като сте завели претенция. За това време трябва да получите отговор ще ви платят ли и колко. При отказ застрахователната компания е длъжна да се аргументира защо не иска да плати. Обезщетение не може да бъде отказано и в случаите, когато представите двустранен протокол и не сте викали КАТ.
До 15 дни след като е получил всички доказателства застрахователят трябва или да плати, или да откаже, като задължително посочи каква е причината за отказа. Този срок важи за всички животозастраховки, за „Злополука“, „Заболяване“, „Автокаско“, имуществените, „Гражданска отговорност“ за автомобилите, асистанс полици, общата „Гражданска отговорност“, както и за финансовите – за кредити, загуби, правни разноски. Ако не са представени всички доказателства, застрахователят се произнася до шест месеца от завеждането на претенцията. Специално за автомобилната „Гражданска отговорност“ този срок е три месеца.
Съответно – когато става въпрос за застраховане на големи рискове (такива са някои фирмени полици), срокът за плащане или отказ е до шест месеца. Когато не са представени доказателства, окончателното произнасяне е до една година. В случай, че вие сте изряден клиент, предоставил всичко необходимо, но застрахователят се забави, той ви дължи лихва върху платеното обезщетение.