Новият Застрахователен кодекс – отписване на нередовните коли и безплатна „Зелена карта“
Повече
защита на потребителите, възможност за по-високи обезщетения на пострадали при
катастрофи и безплатна „Зелена карта“. Това предвижда изцяло новият Кодекс за
застраховането, който влезе в сила от началото на 2016 г. За редовните водачи,
които си сключват задължителната полица „Гражданска отговорност“ промените са
добра новина, за останалите – не толкова. Текстовете предвиждат органът, който
се занимава с регистрация на коли - МВР, да ги отписва автоматично, ако нямат
застраховка.
Без застраховка няма регистрация
МВР
получава данни за всички сключени застраховки през система в реално време. В
нея се вписва всяка сключена полица от всеки застраховател, предлагащ услуги в
България. Информацията към полицията подава Гаранционния фонд, от който се
плащат обезщетения за пострадалите от катастрофи на незастраховани коли.
Дерегистрацията няма да е веднага и автоматична, каквито предположения се
появиха по медиите. Първо, Гаранционния фонд както и досега ще изпраща писмо на
собственика на автомобила без застраховка. Той ще има 14 дни от датата на
пращането да докаже, че има полица или да сключи такава. Когато това не се
случи, Фондът съобщава на МВР. Едва след това органите на реда започват
отписването на моторното превозно средство.
Когато
за колата бъде сключена валидна застраховка, тя отново се регистрира. Т.е.
спирането от движение всъщност е само временна мярка и в много отношения е
по-удобна от досегашната практика. Например – живеете в чужбина и се прибирате
само от време на време в България. За времето, което ви няма, няма нужда да
плащате полица – просто отписвате колата от КАТ, а когато отново ви е
необходима – купувате полица и отново я регистрирате.
Досега наказанията бяха само глоби и беше възможно автомобили, които не се използват
редовно, да останат дълго време незастраховани. Полицата „Гражданска
отговорност“ всъщност е голямо облекчение за водачите – срещу не особено голяма
сума те са спокойни, че при катастрофа няма да им се налага да плащат огромни
обезщетения.
По-високи обезщетения
Обезщетенията
са другото, което се променя с Кодекса. Повишава се техния лимит – това
означава, че е възможно при катастрофи да се присъждат доста по-големи суми. Не
е задължително това да е при всички случаи или от утре съдилищата и
застрахователите да определят пет пъти по-високи обезщетения. В Кодекса е
заложена само горната им граница, не и задължение за всяка катастрофа да се
плаща повече. Новата горна граница или „Лимит на отговорност“ е 10 млн. лв. за
всяко събитие, независимо колко е броят на пострадалите. Това е максимумът,
който може да получат ранени при катастрофи и близките на починалите като
компенсация. Досега имаше ограничение от 2 млн. лв., в случай, че пострадалият
в катастрофата е само един.
Само
за имуществени вреди по коли, сгради и т. н. лимитът се качва на 2 млн. лв. за
всяко едно събитие, без значение колко души са засегнати. Този лимит не се
променя – той беше същият и в стария кодекс.
За пътуващите в чужбина
Една
много добра новина за любителите на пътуването с кола зад граница е промяната в
сертификат „Зелена карта“. Той вече ще се издава без никаква допълнителна такса
или заплащане. Ако плащате разсрочено, сертифкатът ще важи за периода, за който
сте си платили „Гражданската отговорност“. В случай, че ви го издадат за
по-дълъг срок, това е отговорност на застрахователя и не може заради това да се
отказва плащане или да се иска допълнителна такса. „Зелена карта“ позволява
пътуване в държавите от системата – това включва както ЕС, така и съседните ни
Македония, Турция и др. Пълен списък може да намерите тук:
НББАЗСравнете офертите за ГО бързо и лесно от тук:
https://24ins.bg/motor-third-party-liability